[Suche] Schrift selber erstellen

offense
Gast

25.10.07
19:34 Uhr
Hallo Zusammen,

ich habe von einem Alphabet Bitmap-Bilder, die ich gerne in eine Schriftart umwandeln will. Brauche eigentlich nur die Großbuchstaben und ein paar Sonderzeichen. Gibt es neben FontLab und FontMaker eventuell ein einfaches, kostenlos Toll was mir daraus eine Schriftart macht?
Oder könnte das vielleicht jemand von euch, wenn ich euch EPS oder AI Dateien liefere? trippel

Beispiele könnt Ihr euch hier angucken:
http://www.offense.de/zeichen/
(sind natürlich auch in größer Vorhanden)
Link zu diesem Beitrag in die Zwischenablage kopieren
Scum
Gast

25.10.07
19:36 Uhr
Editiert: 04.03.09, 12:14 Uhr
Dieser Beitrag wurde vom Mitglied gelöscht.
offense
Gast

25.10.07
19:37 Uhr
Scum schrieb am 25.10.07, 19:36 Uhr:

Nicht kostenlos aber mit 49 Ocken sehr günstig – Simplefont.

Scheint aber nur für Pixelfonts zu sein, oder?
Scum
Gast

25.10.07
19:39 Uhr
lukas
Gast

25.10.07
20:37 Uhr
font forge ist open source, habe jedoch keine ahnung, ob das was taugt.
Knoth
Gast

25.10.07
21:15 Uhr
taugt
Heinrich
Veteran

25.10.07
21:16 Uhr
bei deinem font ist aber noch viel arbeit, das muss alles vektorisiert werden und nachbearbeitet.
dann noch spacing einstellen ... so einfach ist das nicht, und ein programm was aus pixelgrafiken einfach eine schrift macht gibt es nicht. ohne fleiss kein preis.

schaue dich hier um.
offense
Gast

25.10.07
22:05 Uhr
Heinrich schrieb am 25.10.07, 21:16 Uhr:

bei deinem font ist aber noch viel arbeit, das muss alles vektorisiert werden und nachbearbeitet.
dann noch spacing einstellen ... so einfach ist das nicht, und ein programm was aus pixelgrafiken einfach eine schrift macht gibt es nicht. ohne fleiss kein preis.

schaue dich hier um.

vektorisiert habe ich sie schon (in illustrator). spacing ist nicht so das wichtige, da ich die schrift eigentlich nur für eine navigation oder ein paar headlines brauche die ich selber layoute.
Scum
Gast

25.10.07
22:08 Uhr
offense
Gast

25.10.07
22:14 Uhr
Ganz sooo einfach ist es dann doch wieder nicht, da ich die in Flash brauche. Aber ich dachte auch, dass es irgend eine Möglichkeit gebe, EPS Dateien zu importieren, Zeichen zuzuweisen und als Font zu speichern ... dem ist wohl aber nicht so?! -(
Scum
Gast

25.10.07
22:53 Uhr
Knoth
Gast

25.10.07
23:19 Uhr
einfach im illustrator kopieren und in fontlab (müsste mit fontforge auch gehen) einfügen und abspeichern.
Heinrich
Veteran

26.10.07
11:46 Uhr
du brauchst spacing, sonst musst du bei jedem wort alles von hand einstellen.
jedes zeichen braucht linbks und rechts ein bischen luft, es kann aber nicht bei allen gleich sein,
also ein bischen arbeit bleibt nicht aus ob bei fonterstellung oder dann in flash was aber kein sinn macht.
offense
Gast

26.10.07
11:53 Uhr
Ich meinte ja eigentlich auch nicht, dass ich es „gar nicht brauche“ sondern nur nicht so genau und detailiert einstellen will/muss. Der unsaubere Charakter der einzelnen Zeichen darf sich auch in den Abständen wiederfinden. Ich schaue mir mal FontForge an und gebe danach mal Meldung wie gut es geklappt habt, danke schonmal für die Antworten.
Thierry
Gast

29.10.07
20:41 Uhr
ich bin zu faul das aufzufrischen oder einzudeutschen oder ähnliches, aber untenstehend ein paar einsteigerinfos zu typedesign. wie man aus einer illu-datei die daten richtig vorbereitet für den import nach fontlab ist unter links zu finden.

i thought i'd start a thread with typedesign wisdom. if you find a good link, write me a message or post here and i will add it to the list. i'll try to update the thread as i find new good ressources.

———————

LINKS:

- type-basics by underware.nl ()
- techniques for sketching type
- Some Elements of Proportion and Optical Image Support in a Typeface (PDF) - some basic guide if you're new to typedesign
- importing glyphs drawn in illustrator into fontlab - read this before starting to draw ANY letter in illustrator!
- setting your points in the right place: 1 and 2
- Basic Character Spacing in Type Design (PDF)

- some more (technical) how-to's in typophile wiki

———————

BOOKS:

- Designing Type by Karen Cheng - a perfect book to learn the basics. goes through all the letters, numbers and some other glyphs and shows how they look in different typefaces.

———————

BOOKS ON SETTING TYPE:

- „Thinking with Type“ by Ellen Lupton - great book to start
- „The Elements of Typographic Style“ by Robert Bringhurst - the book goes indepth about pretty much every detail of setting type, including lists of typefaces suited for body type (altough he also names futura in there, iirc).

———————

BLOGS AND FORUMS:

- Typographica - blog, not too many updates but valuable content
- Typophile - a lot of technical discussions, but also a great ressource to read from time to time and learn alot about typedesign - my main ressource. the users are rather conservative, especially when it comes to typesetting, but its a very good place to look for help when looking for a typeface for your project or similar. many professional typedesigners are regular writers.

———————

GENERAL KNOWLEDGE:

- making some modular, grid-based fonts before starting with the real deal seems like a good idea - it gives you some basic ideas.

- a possible workflow for designing type:
— get a basic idea what kind of typeface you want to design
— get white paper and sketch.
— if you're happy with one letter, redraw it or copy it to a new piece of paper and draw lines with a ruler showing baseline, x-height, ascender-height, descender-height and caps-height - those which are possible with the glyph(s) you already have.
— draw more letters to be able to draw the other lines mentioned above. n, h, H, p are good letters to find the lines. altough letters like a and g show much more of the personality of a typeface than those mentioned, they're way harder to design as a beginner. stay away from the s at the very beginning, too, its a difficult letter to balance opticaly.
— let sketches be sketches, but if you're unhappy with one of the glyphs, copy the paper without the flawed glyphs and try again. this is the keyword in typedesign: try, try again, and well: try again. whats the deal with the whole sketch on paper story? even as an experienced user of illustrator, getting the curves right is very hard - finding the right shape for your letter is even harder.
— scan your sketches and redraw/trace them in illustrator, fontlab, typetool or any other vector software (see the links about that mentioned under LINKS before starting!)
— look at some of the classic models similar to your typeface, for example Bodoni, Garamond, Helvetica, Frutiger. this can help to find general weak spots in your idea. i tend to try to not look at them in the early sketching phase because its so easy to just copy good ideas rather than finding your own shapes.
— add glyphs as you like, try to at least have some caps before finishing a first version of the lowercase - it makes it easier to test your typeface.
— print out the glyphs on a high-dpi laser-printer (!) from time to time at 30-50pt or similar size - dont print it too small. hinting plays a role in printing small sizes like it does on the screen.
— import your glyphs into a typedesign software (if you didnt drew them there from the beginning) and do a very rough spacing - but do the spacing at the sizes the typefaces is intended to be used, display-faces are spaced different than text-faces. and do not lose too much time with it, you'll have to redo it anyway. „Designing Letters“ by Cheng shows very easy ways to do it.
— if you got this far, you'll find your way through the rest of the mind-numbing but very satisfying experience to see the birth of a typeface. good luck!
sebl
Überläufer

29.10.07
21:42 Uhr
zeig doch mal was du vor hast trippel

#